Världens snabbaste bil

Jakten på den ultimata hastigheten fortsätter att fascinera bilvärlden, och frågan om vilken som är världens snabbaste bil är ständigt aktuell. Officiellt, enligt Guinness World Records, innehar Koenigsegg Agera RS titeln med en genomsnittshastighet på 447,19 km/h, uppnådd 2017.

Jakten på titeln världens snabbaste bil

Kampen om att bygga världens snabbaste produktionsbil är en prestigefylld tävling som driver teknisk innovation till sin spets. Men vad krävs egentligen för att en bil ska få kalla sig snabbast? Officiella rekordorgan som Guinness World Records och internationella bilsportförbundet FIA har strikta regler. En ”produktionsbil” måste, förenklat sagt, vara en modell som tillverkas i ett visst antal exemplar (ofta minst 20-30 enheter) och vara avsedd för försäljning till allmänheten för gatubruk. Det får inte vara en unik prototyp eller en kraftigt modifierad specialversion som inte går att köpa.

Avgörande är också hur hastigheten mäts. För att ett rekord ska godkännas krävs det att bilen kör samma sträcka i båda riktningarna, vanligtvis inom en timme. Topphastigheten beräknas sedan som ett genomsnitt av de två körningarna. Detta görs för att eliminera fördelar från medvind eller eventuell lutning på vägbanan. Testet ska dessutom ofta ske på en allmän väg som stängts av för ändamålet, inte en specialbyggd testbana.

Enligt dessa strikta kriterier är det fortfarande svenska Koenigsegg Agera RS som innehar det officiella Guinness-världsrekordet. Den 4 november 2017, på en avstängd motorvägssträcka i Nevada, USA, uppnådde Agera RS en imponerande genomsnittshastighet på 447,19 km/h (277.87 mph). Bilen nådde till och med en toppfart på 457,94 km/h (284.55 mph) i en av riktningarna under rekordförsöket.

Bugatti Chiron Super Sport 300+ och den magiska gränsen

Trots Koenigseggs officiella rekord är det en annan bil som ofta nämns i samma andetag, och som tänjde på gränserna ytterligare: Bugatti Chiron Super Sport 300+. Namnet skvallrar om bedriften – bilen var den första från en serietillverkare att bryta den mytomspunna 300 mph-barriären. I augusti 2019, på Volkswagens höghastighetsbana Ehra-Lessien i Tyskland, pressade testföraren Andy Wallace en specialpreparerad prototyp av Chiron Super Sport 300+ till otroliga 490,484 km/h (304.773 mph).

Denna hastighet är högre än Agera RS officiella rekord, men Bugattis körning uppfyllde inte Guinness krav för ett officiellt produktionsbilsrekord. Framför allt kördes bilen endast i en riktning, vilket innebär att eventuella fördelar från vind eller banans utformning inte neutraliserades. Dessutom var bilen en ”nära produktionsklar prototyp”, även om en begränsad serie om 30 exemplar av Chiron Super Sport 300+ senare såldes till kunder. Dessa kundbilar, visuellt mycket lika rekordbilen, är dock elektroniskt begränsade till en toppfart på 440 km/h (273 mph).

Kraften bakom Bugattins bedrift kommer från en vidareutvecklad version av märkets ikoniska 8,0-liters W16-motor med fyra turboaggregat. I Super Sport 300+ levererar motorn hela 1600 hästkrafter (1176 kW). För att klara de extrema hastigheterna optimerades aerodynamiken avsevärt, bland annat med en förlängd bakdel (”longtail”) för att minska luftmotståndet och öka stabiliteten. Specialutvecklade Michelin Pilot Sport Cup 2-däck, förstärkta för att tåla de enorma påfrestningarna i över 480 km/h, var också avgörande.

Utmanarna som siktar mot stjärnorna

Kampen om hastighetstronen är dock långt ifrån över. Flera tillverkare har siktet inställt på att officiellt bräcka Agera RS rekord och även passera Bugattis inofficiella 300 mph-notering.

En av de mest omtalade utmanarna är amerikanska SSC North America med sin hyperbil Tuatara. Hösten 2020 skapade SSC stora rubriker när de hävdade att Tuatara nått en snitthastighet på otroliga 508,73 km/h (316.11 mph), med en toppnotering på 532,93 km/h i en riktning. Glädjen blev dock kortvarig då datan från körningen ifrågasattes intensivt, och SSC tvingades senare dra tillbaka sitt rekordanspråk på grund av felaktigheter i mätningen. Företaget gav dock inte upp. I januari 2021 genomförde de ett nytt, noggrant verifierat försök på Johnny Bohmer Proving Grounds i Florida. Denna gång uppnådde Tuatara en officiellt godkänd tvåvägssnitt på 455,3 km/h (282.9 mph), vilket gör den snabbare än Agera RS enligt vissa mätningar, även om Guinness-rekordet kvarstår hos Koenigsegg. En senare körning i maj 2022 nådde en toppfart på 475 km/h (295 mph) i en riktning. Tuatara drivs av en 5,9-liters twin-turbo V8 som producerar upp till 1750 hk på E85-bränsle.

Den kanske starkaste kandidaten att ta över den officiella titeln kommer dock återigen från Sverige. Koenigsegg Jesko Absolut är specifikt designad för att vara den snabbaste bilen Koenigsegg någonsin kommer att bygga. Med en extremt låg luftmotståndskoefficient (0.278 Cd) och samma 5,1-liters twin-turbo V8 som i Jesko Attack, kapabel att leverera 1600 hk på E85, pekar Koenigseggs egna simuleringar på en teoretisk toppfart på över 530 km/h (cirka 330 mph). Företaget har uttalat att de planerar att göra ett rekordförsök ”i sinom tid”, men att hitta en tillräckligt lång och säker sträcka för att testa bilens fulla potential är en stor utmaning.

Även amerikanska Hennessey Performance Engineering siktar högt med sin Venom F5. Bilen är döpt efter den högsta kategorin på Fujitaskalan för tornador och har en 6,6-liters twin-turbo V8 kallad ”Fury” som levererar massiva 1817 hk. Hennessey har som uttalat mål att överträffa 500 km/h (311 mph) och har genomfört tester där bilen nått över 400 km/h. Företaget planerade ett officiellt rekordförsök under 2024, med målet att först och främst slå 300 mph (483 km/h) i båda riktningarna.

Jämförelse av toppkandidaterna:

BilMotorEffekt (E85/Bensin)Påstådd/Verifierad Toppfart (km/h)Status
Koenigsegg Agera RS5.0L Twin-Turbo V81360 hk (E85)447.19 (Verifierat snitt)Officiell rekord
Bugatti Chiron SS 300+8.0L Quad-Turbo W161600 hk490.48 (Verifierat, en riktning)Inofficiellt
SSC Tuatara5.9L Twin-Turbo V81750 hk (E85)455.3 (Verifierat snitt)Utmanare
Koenigsegg Jesko Absolut5.1L Twin-Turbo V81600 hk (E85)>500 (Simulerad), 532 (Teoretisk)Väntar försök
Hennessey Venom F56.6L Twin-Turbo V81817 hk>500 (Målsättning)Utmanare

Mer än bara toppfart

Jakten på absoluta toppfartsrekord är fascinerande, men den representerar bara en aspekt av bilprestanda. Att nå dessa extrema hastigheter ställer enorma krav på tekniken. Däcken är en kritisk faktor; Michelins specialutvecklade Pilot Sport Cup 2R-däck för Chiron SS 300+ är ett exempel på den extrema ingenjörskonst som krävs för att däcken inte ska falla isär under de enorma centrifugalkrafterna och värmeutvecklingen. Aerodynamiken måste vara perfekt balanserad mellan lågt luftmotstånd och tillräcklig marktryckskraft för stabilitet. Att hitta en tillräckligt lång, rak och säker sträcka för att kunna accelerera fullt ut och sedan bromsa säkert är också en stor logistisk utmaning – få platser i världen lämpar sig för hastigheter över 450 km/h.

Samtidigt blir andra prestandamått allt viktigare, särskilt acceleration. Här har elbilar som kroatiska Rimac Nevera visat framfötterna. Nevera, med sina fyra elmotorer som tillsammans producerar över 1900 hk, accelererar från 0 till 100 km/h på otroliga 1,81 sekunder och har satt världsrekord i 0-400-0 km/h med tiden 29,93 sekunder (även om Koenigsegg Jesko Absolut senare slog detta med 27,83 sekunder sommaren 2024). Även om Neveras officiella toppfart är begränsad till 412 km/h (258 mph), visar dess accelerationsförmåga hur eldrift kan erbjuda en annan typ av extrem prestanda.

Relevansen av toppfartsrekord på över 450 km/h kan diskuteras i en värld där trafik och lagstiftning sätter helt andra gränser. Få, om någon, ägare kommer någonsin att kunna utnyttja den fulla potentialen hos dessa hyperbilar på allmän väg. Men jakten på dessa rekord fungerar som en kraftfull drivkraft för teknisk utveckling inom områden som motorteknik, materialvetenskap, aerodynamik och däckteknologi. Lärdomarna från dessa extrema projekt sipprar ofta ner till mer vardagliga bilar, vilket gör jakten på titeln ”världens snabbaste bil” till mer än bara en kamp om siffror – det är en spjutspets för framtidens bilteknik.