Renaults ’Cars to Work’ program vann Sustainable Development Goals Grand Prix vid Cannes Lions.
Programmet hjälper arbetslösa att få tillgång till bilar och därmed jobb. Sedan lanseringen i mars har 6 000 personer fått eller behållit sina jobb och 6 000 bilar har sålts.
Programmet erbjuder nya eller begagnade bilar gratis under en tre månaders provperiod. Kampanjen marknadsfördes genom TV och digitala medier.
”Det är en idé som hjälper människor men är också bra för affärerna,” säger Gustavo Lauria, jurypresident och medgrundare, president och chief creative officer på We Believers, till Ad Age.
”Nej, alla kan inte leva utan bil,” står det i en text i reklamfilmen, enligt Ad Age.
Renaults ’Cars to Work’ program
Renaults banbrytande initiativ ’Cars to Work’ har vunnit Sustainable Development Goals Grand Prix vid Cannes Lions 2024. Programmet syftar till att minska arbetslösheten genom att erbjuda tillgång till bilar.
- Lansering: Mars 2024
- Antal hjälpta personer: 6 000
- Sålda bilar: 6 000 (nya och begagnade)
- Provtid: Tre månader gratis
- Marknadsföring: TV och digitala medier
Ett initiativ som inte bara hjälper individer att få jobb, utan också gynnar Renaults affärer.