Indien har stor potential för produktion av hållbart flygbränsle (SAF). Enligt Hemant Mistry, direktör för Net Zero Transition på IATA, ”Regioner som Indien har betydande möjligheter med råvaror, vilket kan stödja vägen för hållbart flygbränsle,” rapporterar PTI.
SAF-produktionen måste öka från 0,5 miljoner ton 2023 till 500 miljoner ton 2050 för att möta målen om nettonollutsläpp. Enligt IATA AGM säger Marie Owens Thomsen, Senior VP Sustainability & Chief Economist på IATA, att ”SAF kommer att stå för den största mängden CO2-reduktioner till 2050 (65 procent).”
IATA planerar att etablera ett SAF-register 2025 för att påskynda användningen av bränslet. Flera flygbolag och nationella myndigheter stöder utvecklingen av detta register.
SAF förväntas stå för 65 procent av den totala koldioxidminskningen som behövs för att uppnå nettonollutsläpp inom flygtransport till 2050.
IATA:s SAF-register: En milstolpe för hållbart flyg
IATA:s planerade SAF-register förväntas revolutionera användningen av hållbart flygbränsle (SAF) och bidra till målet om nettonollutsläpp till 2050.
- Lansering: 2025
- Syfte: Påskynda användningen av SAF genom ökad transparens och spårbarhet.
- Stöd: Starkt stöd från flygbolag och nationella myndigheter.
- Mål för 2050: 500 miljoner ton SAF-produktion; 65% av CO2-reduktioner.
Ett avgörande steg för flygindustrin, som strävar efter att minska sitt klimatavtryck och främja hållbarhet globalt.