En studie från 2024 visar att höga priser och begränsad laddningsinfrastruktur är stora hinder för adoption av elbilar i USA.
GM har justerat sin prognos för produktion av elbilar från 400 000 till mellan 200 000 och 250 000 för 2024 på grund av lägre efterfrågan.
Endast 9% av amerikanska förare äger eller leasar en helt elektrisk bil, men 40% överväger en elbil för sitt nästa fordon.
De flesta amerikaner föredrar att köpa en dyrare amerikansk elbil framför en billigare kinesisk modell.
GM planerar att erbjuda en helt elektrisk fordonsportfölj för lätta fordon till 2035.
”Vi är engagerade i en helt elektrisk framtid, men denna omvandling kommer att ske över årtionden,” säger Mary Barra, VD för GM, till CleanTechnica.
”Vi strävar efter att uppnå en helt elektrisk, nollutsläppsvärld samtidigt som vi främjar en rättvis och inkluderande övergång till vår koldioxidneutrala framtid,” enligt GM:s Hållbarhetsrapport.
Studien visar också att yngre vuxna är mer benägna att överväga elbilar, men kostnads- och räckviddsångest kvarstår.
GM har investerat över 12 miljarder dollar i Nordamerika sedan 2020.
GM:s elbilsproduktion 2024: Ny prognos
GM har reviderat sin prognos för elbilsproduktionen 2024—ett tecken på marknadens dynamik och utmaningar.
- Ursprunglig prognos: 400 000 elbilar
- Ny prognos: 200 000 – 250 000 elbilar
- Ägarskap i USA: Endast 9% av förarna äger eller leasar en elbil
- Intresse för elbilar: 40% överväger en elbil som nästa fordon
- Föredragna modeller: Dyrare amerikanska elbilar över billigare kinesiska
GM:s långsiktiga mål—en helt elektrisk fordonsportfölj till 2035—står fast, trots kortsiktiga justeringar.